lördag 19 juli 2014

Cannibal Holocaust

Här om dagen såg jag en film som jag tyckte var helt okej. Inte jättebra men ändå. Det är dock ingen film jag skulle rekommendera känsliga personer om man säger så. Den heter Cannibal Holocaust och är en italiensk film som gjordes på 80-talet. Som man hör i titeln handlade filmen om kannibalism. Det började med att ett filmteam åkte ut i Amazonas för att filma en dokumentär om kannibaler där. De kom inte tillbaka, så en man åkte dit för att leta efter dem. Han fann deras filmkamera hos en stam och åkte sedan hem. Där såg han filmen tillsammans med några kollegor. 
(Har valt dessa bilder eftersom de jag egentligen ville använda är ganska råa så att säga.)

I verkligheten.
Tio dagar efter premiären arresterades regissören och filmen beslagtogs av de italienska myndigheterna eftersom man misstänkte att det var en så kallad snuff-film. (Alltså en film där man skadar och dödar människor på riktigt framför kameran.) En av anledningarna till det var att regissören gjort ett avtal med skådisarna, där de lovat att inte synas i media under ett år efter premiären. Därför skulle de lika gärna kunnat vara döda med andra ord. Det var dock inte fallet. 
Regissören riskerade livstids fängelse och var därför tvungen att bevisa att alla levde och beskriva hur alla verklighetstrogna misshandelsscener osv gjordes. Han fick ändå fyra månaders (har den senaste veckan trott att det var fyra år haha) fängelsestraff eftersom djuren som dödades rätt brutalt i filmen faktiskt dog på riktigt. Av den anledningen blev filmen förbjuden i italien under tre år, men släpptes sedan censurerad. Olika källor påstår att filmen var förbjuden i 50 länder och den är känd för att vara en av världens mest kontroversiella och ökända filmer.

Regissören har en tid efter dessa händelser sagt att han ångrar allt han gjorde i filmen, särskilt det som rörde djuren. En gång sade han att han önskade att han aldrig gjort filmen. 

Min åsikt
Jag tycker det var en ganska bra film med en intressant historia.  Det jag tyckte var det bästa var att filmen visade att det kan vara de mest civiliserade människorna som är de riktiga monstren. En upplysande tanke. Om man ser till vad som var negativt håller jag självklart med de flesta om att djurplågeriet verkligen inte är okej och jag förstår absolut inte hur man kan med att göra sådant för det syftet.

Källor: IMDB och Wikipedia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar