tisdag 22 juli 2014

Ironi

Jag är tjej med humor fylld av stora ord och tuff kärlek. Jag har en spetsig tunga drypande av sarkasm. 

Man säger att ironi är något intelligenta människor använder sig av för att förolämpa korkade personer, utan att de förstår det. Tidigare har jag i kontakt med sägelsen fnyst till i förtjusning och på ett oseriöst plan konstaterat att jag i sådana fall måste vara ytterst intellektuell. På senare tid har jag börjat fundera på om det faktiskt ligger något i de där orden. Jag har insett hur lätt en mening som från min sida inte skulle kunna vara mer ironisk, i kombination av ett par uppspärrade ögon och  några rynkor i pannan kan uppfattas som blodigt allvar. Folk förstår sig inte på det. 
Det är samma sak i text. Låt mig ge er ett överdrivet exempel: Om jag skulle lägga ut en bild på mig själv, med min mjölkvita hy och mitt långa bruna hår, ihop med texten "Jag är svart" eller "Jag är blond", skulle det inte förvåna mig om folk skrev att jag ljög eller att det inte alls stämde. Vissa gånger undrar jag hur jag kan klara mig från bulor i pannan efter att ha slagit min högra handflata mot den i samband med en överdriven suck i liknande situationer. 

Jag säger inte att alla de som inte förstår ironi är dumma, absolut inte.
Jag kan bara inte begripa hur man kan ha klara sig utan den.  

Puss och kram. ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar