lördag 9 januari 2016

USA, Florida (del 1)

Det började vid jul...

Dagen innan jul begav vi oss av, det var tidigt och morgonen började med åksjuka, räkmackor och att jag blev randomly selected i (den svenska) säkerhetskontrollen. Några timmar senare satt vi på golvet på Heathrow och väntade på att få gå på planet till Philadelphia, detta efter säkerhetskontroller i mängder. När vi väl kom fram till slutdestinationen var jag helt slut. Det var verkligen en påfrestande resa.

På julafton hade vi en slags uppstartsdag i Fort Loderdale, som var vårt första stopp. Vi var ute och promenerade i flera timmar i solen, där vi kollade i diverse souvenirshoppar längs strandpromenaden, tog bilder på pelikaner och papegojor, var på stranden och åt amerikanska blåbärspannkakor på ett hotell som hade en tank med maneter i sin lobby. Trots att vi strosade runt länge fick jag inte köpt något förutom ett par flip-flops.

På eftermiddagen sökte vi upp en mataffär där jag med stora ögon när passerade chokladdoppade chips, gigantiska avokados, drickor i alla dess smaker, paket med bindor som skulle ta år att förbruka, till synes radioaktiva flingor, allt. Jag vet inte om det är sorgligt eller roligt att jag fick med mig så många matbilder hem.

Julmiddagen förtärdes på Bubba Gump där jag åt supergod mat i form av skaldjur och vitlöksbröd. Det var FANTASTISKT. Förutom den goda maten bjöd restaurangen på en väldigt god atmosfär. Inredningen bestod av många referenser till filmen, personalen var jättetrevlig osv.

Platsbyte

Det var fredag den 25/12-15 och dags att ta bilen ett par timmar bort. Det var julpynt lite här och var, personal sprang runt i alvöron och tomteluvor. Vi började dagen med frukost som vi köpt hem kvällen innan: en hel ananas som skalats, skurits till och lagts i en plastburk, yoghurt med bär, god ost mm. Efter frukosten och en stund vid poolen packade vi ihop oss och checkade ut från hotellet. När vi åkt en bit började turistglansen avta fort. Allt såg ganska smutsigt och tråkigt ut, men framför varje ovårdat eller förfallet hus stod en skinande bil. Kanske prioriteras det allmänheten ser mest?

Svänga fel var vi experter på, men vi rörde oss framåt. Tyvärr var de matställen vi kollade på stängda för helgdagarna, så vi åt matsäck. Lite senare hittade vi en McDonald's, där vi köpte stora milkshakes med grädde och körsbär på. De var jättegoda, men väldigt söta och väldigt mättande.

På lördagen hade vi landat (mentalt, vi åkte ju bil..) på Daytona Beach där vi tagit in på ett hotell med ett helt fantastiskt läge, stranden. Detta gjorde det möjligt att gå ner för ett bad i poolen, gå några meter bort och bada i havet och sedan traska tillbaka och värma sig i jacuzzin. Grymt. Needless to say: Vår första dag där blev en sol-och-bad-dag.

På kvällen tog vi en promenad längs den milslånga stranden, där det fanns allt från badande och solande till bilar och foodtrucks. Vi gick till en pir i närheten där vi tog lite kort under och tittade på utsikten från. Folk fiskade längst ut och där fanns även en restaurang där. Efter det åkte vi till ett mall som inte hade så mycket att erbjuda, kanske var det lite utplockat efter jul? Trots besvikelsen fick jag med mig två fina blusar hem, så det var inte helt förgäves, haha.

Puss! ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar