måndag 23 januari 2017

Bio med Emelie

Jag har nyss satt mig på bussen och längtar efter att komma hem. Jag ska förvisso plugga lite, men förutom det ska det bli väldigt skönt. När jag vaknade imorse kände jag mig inte på topp, känslan har följt mig under dagen i form av stark huvudvärk. Min måndag har alltså inte varit något vidare, men min helg desto bättre.

I fredags, efter att jag kommit hem och landat lite snabbt, mötte jag upp Emelie och for till stan. Vi gick runt lite för att fördriva tiden och sedan var det dags för vårt biobesök. Vi såg skräckfilmen/thrillern Split

Att ge filmen en skräckfilmsetikett var ett misstag, för motiveringarna bakom de negativa kommentarer jag hört om den har uttryckt att just avsaknaden av skräck var det dåliga. Sedan beror det ju såklart på vad man menar med "skräck" eller att något är läskigt, vissa kanske förväntade sig en splatterfilm full med jumpscares, medan andra var mer inställda på en psykologisk thriller, vilket jag skulle klassa Split som.

Filmen handlade om en man med dissociativ identitetsstörning (enkelt sagt: med många olika personligheter), som med motivet att tillfredsställa den nya person som höll på att växa fram inom honom, kidnappade tre tonårstjejer. Under filmen får man följa både hans liv och tjejernas kamp för överlevnad i den källare där de blivit inlåsta. Enligt mig var det en väldigt bra film, flera scener fick mig att känna mig obekväm, vilket ledde till att jag skulle beskriva den som medryckande. Den största bidragande faktorn till mitt positiva intryck var huvudrollsinnehavarens skådespel, som var helt fantastiskt. Jag tyckte också om att man fick lite tillbakablickar och utblickar, vilket gjorde filmen nyanserad. Det enda som jag inte tyckte om var de få övernaturliga inslag som trots att man argumenterat för dem på ett skyggt sätt, kändes onödiga.

Anyhow: efter en mycket trevlig biodate begav vi oss hemåt. Dagen efter pluggade jag lite och på kvällen var jag med Benjamin, vi hade en chill-lördag med snacks och Netflix. Väldigt bra! 

Puss! ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar