tisdag 16 januari 2018

Resans början

USA 2017-2018, del 1/4.

1. Julafton (24/12-17)

Klockan fyra på natten till julafton väcktes jag av den bästa väckarklocka jag någonsin varit med om, en trött men glad samojed. Två timmar senare lyfte vårt första plan, men framme i USA var vi inte förrän 16 timmar efter att den vita fluff-filuren gäspat mig i ansiktet. Väl framme tog vi oss till det första hotellet och upptäckte snart att wi-fi inte fungerade. Det var dag ett av 16.

2. Juldagen (25/12-17)

Vi hade fortfarande inte riktigt ställt in oss till lokal tid, som ligger sex timmar bakom den svenska, så det var inte konstigt att vi denna dag var pigga redan vid halv åtta. Då samtliga livsmedelsbutiker hållit stängt sedan vi anlände (på grund av att det var julhelg) hade vi ingen frukost hemma, så vi begav oss ut på en promenad längs strandpromenaden på jakt efter det hotell där vi ätit vår första frukost förra gången vi var i USA. Efter lite om och men nådde vi vårt mål och dagen påbörjades precis som sist med amerikanska blåbärspannkakor, latte och apelsinjuice på ett däck med havsutsikt.

Resten av dagen togs an i lugnt tempo. Vi promenerade en del och hängde på stranden i någon timme eller två. På kvällen begav vi oss till Bubba Gump (en storfavorit från sist) för att äta skaldjursmiddag. För min del blev det en hel dröse krabbklor som jag barbariskt knäckte leder på och slet upp med händerna. Det var fantastiskt gott!

3. Annandag jul (26/12-17)

Precis som i Sverige hålls det i USA mellandagsrea. Vi bestämde oss för att undersöka vad köpcentret Sawgrass mills hade att erbjuda och blev kvar där hela dagen. Med mig hem fick jag, förutom ömma fötter, en t-shirt med Frida Kahlo på ryggen, en vit, långärmad tröja i herrstorlek XL med en bild på "Fresh Prince" tryckt på bröstet, en soft bra från Calvin Klein och två par trosor från samma märke. En bra start för shoppingen!






4. Miami (27/12-17)

Under de första dagarna bodde vi i Fort Lauderdale som är grannstad till Miami, därför passade det bra att åka på en utflykt just dit. Vi började dagen med att bila en timme genom ösregn men när vi kom fram till Miami och vårt första stopp Wynwood Walls var det återigen strålande sol och närmare 30 grader varmt.

Wynwood walls, som enligt mig var höjdpunkten med dagen, är en slags konstpark med utomhusutställningar av skulpturer och graffiti-konst. De hade dessutom en del inomhus-gallerier med tavlor och skulpturer av olika slag. Även runt om parken, i hela området, var väggar täckta av fantastiska graffitimålningar i alla möjliga stilar, och samtliga butiker och restauranger hade fullt ut anammat det konstnärliga, kreativa temat, och var alla uppseendeväckande på ett eller annat sätt. Området kallas tydligen, med all rätt, för "Miami Art District".






När vi var klara med vår konstvandring hoppade vi in i bilen igen och åkte mot Miami Beach. Först åt vi lunch på en riktig, amerikansk diner: The Big Pink. Precis som namnet antyder var byggnaden helt rosa, vilket också var anledningen till att jag ville gå dit från första början, och maten gjorde oss inte heller besvikna!

Efter maten fortsatte vi till själva stranden som faktiskt inte var något vidare. Det var lite molnigt och vattnet var ganska kallt, inte heller stämningen på och vid stranden var som jag hoppats och föreställt mig, men det var ändå kul att ha sett och badat vid Miami Beach, såklart!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar