lördag 20 januari 2018

Nyttig uppenbarelse eller existentiell kris?

En sådan här slapp lördag under pågående skol-termin hade jag aldrig förväntat mig, men så sitter jag här med magen fylld av thaimat och letar balklänning. På tal om balklänning, något som jag planerat och spekulerat kring sedan jag började på högstadiet, fick jag nyligen en uppenbarelse om att jag kanske egentligen inte borde bry mig. Alls.

Jag tror att det kanske är dags att ta ett steg tillbaka och prioritera annorlunda än tänkt. Missförstå mig rätt: Det finns få saker jag ogillar mer än när personer ska förminska ens exaltation kring något, även om det är så enkelt som en klänning, därför att man "bara kommer använda den en gång" eller av någon annan uttjatad anledning. - Men (förlåt mig för att jag börjar denna mening med "men") jag tror att jag kommer bli lyckligare av att lägga mindre pengar på studenten och allt vad den innebär, och istället mer på de resor som jag hoppas komma iväg på i år. Mer på spontana middagar och fika på dyra och pretentiösa caféer. Mer på vardagslyx. Kanske vill jag byta ut min för tillfället sönderfallande skol- och handväskehybrid mot något lite för opraktiskt och lite för hutlöst till priset. Det kan man väl få vara värd?

Vi får se hur det blir med allt, men nu känner jag mest att om jag inte hittar den perfekta klänningen finns det finns bättre, roligare saker att lägga min tid och mina få slantar på. "Att köpa eller inte köpa?", det är frågan.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar