söndag 11 februari 2018

Eld, vind och vatten

USA 2017-2018, del 3/4

9. Volusia Mall  (1/1-18)

Dagen efter Disney World var vi minst sagt trötta. Det var också så att vädret var på nedgång, så vi bestämde oss för att åka till ett köpcentrum i närheten av hotellet. Det vi valde hette Volusia mall och var ett köpcentrum av den mindre sorten, där hittade jag något som jag inte sett sedan jag satte min fot på amerikansk mark mer än en vecka tidigare: en bokhandel. Upprymd av fyndet stannade jag där lite för länge men hindrade mig förståndigt nog från att köpa fler böcker än plånboken klarade. Med mig hem följde The Handmaid’s Tale och en samling av tre verk av Lewis Carroll.



10. ”Branden” (2/1-18)
Denna dag spenderades främst inomhus till följd av det dåliga vädret. Det bjöds på kyla och en regnstorm som skakade palmerna ordentligt utanför, och som lät vågorna resa sig höga, och vattnet att täcka hela stranden. Jag spenderade majoriteten av dagen i sängen med datorn där jag såg den nya säsongen av Black Mirror, men när familjen bestämde sig för att vi var tvungna att lämna hotellrummet för att få ett miljöombyte, följde jag med. Det blev ytterligare en utflykt till en bokhandel, denna med ett café i, vilket gjorde alla nöjda och glada. Efter det åkte vi hem och slappade igen.

På kvällen när vi gjorde oss redo för att lägga oss började något plötsligt låta fruktansvärt högt. Vi höll för öronen och tänkte att oväsendet måste komma från brandlarmet i vårt rum, där vi tidigare under kvällen lagat mat. Så var dock inte riktigt fallet utan alla tvingades rusa ut i regnrusket iklädda det vi hade på oss (för min del: ett par mycket korta pyjamasshorts, en T-shirt med Sheldon från Big Bang Theory och en filt som inte ville samarbeta i blåsten), och med det vi hann greppa på väg till dörren i händerna. Jag vet inte hur länge vi stod utanför entrén och frös tillsammans med de andra hotellgästerna, men det kändes som en evighet innan brandkåren kom. En stund senare fick vi information om att det var ett falsklarm, men gud vad läskigt det var!

En mer lyckad kväll där vi åt pizza i överflöd



11-12. Blicken på termometern (3-4/1-18)
Dag 11 och 12 minns jag inte till fullo om jag ska vara helt ärlig. Säkerligen var vi även då begränsade av vädret och troligen var det under dessa dagar vi åkte och köpte oss ordentliga, varma kläder. Att vi en morgon vaknade upp till minusgrader och frost på rutan i det annars så soliga Florida var en väckarklocka, det räckte inte längre med shorts och linne. Det var här någonstans jag slutade skriva resedagbok och endast lämnade några rubriker för mitt senare jag att utgå från, så i brist på annat får de här två dagarna representeras av några random snapshots från resan! 

I bilen till Miami

Disney World del två: Animal Kingdom (kamerabilder kommer i nästa inlägg).

Första dagen i Daytona, jag läste "Främlingen" (rekommenderas start!) i bilen.

I bilen från Miami

Mat på Bubba Gump i Ft. Lauderdale 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar