lördag 17 februari 2018

Resans slut

USA 2017-2018, del 4/4

13. Animal Kingdom och Hollywood Studios (5/1-18)

När den tolfte dagen inföll hade vi tagit det lugnt i några dagar, vilket innebar att vi var mer än redo att spendera en heldag på fötterna i utomhusmiljö, oavsett hur mycket frost som intagit vindrutan av vår hyrbil. Vi steg upp tidigt, klädde oss varmt och for mot Orlando stad och dag två på Disney world och dess parker Animal Kingdom och Hollywood Studios.

Vi började dagen i Animal Kingdom där det var kallt som fan men trots kylan en fantastisk atmosfär. Disney har en magisk vibe, så är det bara! Till skillnad från Magic Kingdom fokuserade Animal Kingdom mer på olika kulturer och faktiska platser än på de faktiska sagorna, även om de såklart också var centrala. När dagen var kvar hade vi vandrat genom samtliga av världens kontinenter: Afrika, Asien, Discovery island och Dinoland U.S.A. Med röda näsor och nya erfarenheter hoppade vi på en buss och åkte till nästa park: Hollywood Studios. Som namnet antyder har denna park tema Hollywood och hade en mer vuxen känsla över sig än de andra två vi besökt. I störst fokus var Star Wars, en filmserie jag själv inte kan säga att jag uppskattar, men som verkar ha trollbundit min familj och många med dem. Efter några rides, varm dryck i överflöd och lite souvenirshopping åkte vi hem till hotellet, det är galet hur fort tiden kan gå när man har roligt!











14. Skaldjursfrossan (6-7/1-18)

Det mest minnesvärda från dag 13 var vår middag på Red Lobster, och vilken middag sedan: jag är ganska säker på att jag beställde det mest omfattande menyn hade att erbjuda, en riktig skaldjursfrossa! Det var så mycket mat på min tallrik att jag fick med mig den större delen av portionen hem, där jag någon dag eller två senare lyckades ge mig själv ett ärr som ännu inte tynat bort, då jag försökte bryta upp en krabbklo med en vanlig kökskniv och snittade min tumme. Happy times!




15. Universal Studios & Islands of Adventure (8/1-18)

Efter att jag tagit mig ur matronan föregående kväll orsakat mig tog jag mig återigen ned till parkeringsplatsen, plockade fram min nackkudde och stensov hela vägen till dagens aktivitet: heldag på nöjesparkerna Universal Studios och Islands of Adventure. Den här gången, till skillnad från sist vi var där, köpte vi snabb-pass, vilket visade sig vara ett mycket smart val. Snabb-passen gällde på samtliga attraktioner, gjorde en signifikant skillnad och fungerade mycket bättre än på Disneys parker, antagligen eftersom de inte var gratis. På den första parken, Universal Studios, fokuserade vi främst på Harry Potter-delen (Diagongränden), där vi förutom att gå runt och uppleva allting samt handla och åka åkattraktioner, åt lunch och drack butter beer. Därefter gick vi lite mer planlöst genom resten av parken där vi stötte på MIB, The Simpsons, Svampbob m.fl.

Vidare tog kosan oss till Islands of Adventure, som är en nöjespark vägg i vägg med föregående. Vi kom dit genom att åka The Hogwart’s Express och fortsatte dagen i den nya parken precis som vi påbörjat den i den andra: med att vara Harry Potter-nördar, äta gott och hitta på massor av roliga saker. Det var utan tvekan en av resans absolut bästa dagar!












Återbesök hos min polare från förra gången



16. Daytona Beach till Orlando (9/1-18)

Eftersom vi följande dag skulle flyga hem från flygplatsen i Orlando, och inte ville släpa runt på våra resväskor efter utcheckningen nästa morgon, gjorde vi ett sista hotellbyte. Vi åkte till Orlando, checkade in, frossade i pannkakor och tittade på Sharktank. Det mest spännande som hände den dagen var att toalettdörren gick i baklås och att jag tappade några jordgubbar på mattan, men det var ändå en bra dag: en välbehövlig dag av vila efter de många timmarna utomhus, på benen, i nöjesparkerna.

17. Gatorland & hemfärd (10/1-18)

Så kom den sista dagen! På eftermiddagen skulle vi gå på ett plan och ungefär 24 timmar senare skulle vi sitta i vår egen bil, i vårt lika kalla land [som USA vid den tidpunkten] och rulla hemåt. Innan dess var det dock dags för en sista utflykt, och vad passar inte bättre att göra i träskens delstat än att åka och titta på lite alligatorer?

Vi for till en slags alligatorpark som hette Gator Land. Sist vi var i USA var vi i ett träskområde i Everglades där alligatorerna simmade fritt och var i sitt naturliga habitat, den enda anledningen till att de hade vissa restriktioner (området, om än så stort, var inhägnat) var att de börjat söka sig till människor. Istället för att de skulle ha avlivats fördes de till träsket, där verksamheten idag främst går runt p.g.a. att turister ser alligatorerna från båt, med lite tur. Den här platsen var inte alls så, den var som en djurpark där djuren låg i stora högar. Visst är det coolt att se alligatorer och krokodiler på nära håll, men jag tyckte inte att de såg ut att ha det bra och det gjorde ärligt talat ont i hjärtat på mig. Jag skulle starkt rekommendera det andra stället framför det här om man är intresserad av att se dessa fantastiska djur.








På eftermiddagen åkte vi till flygplatsen, på morgonen nästa dag sov jag utsträckt över några stolar på flygplatsen i Frankfurt. Tillslut kom jag hem och trots att resan varit bra var det väldigt skönt att få sova i sin vanliga säng igen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar