lördag 23 januari 2016

Mini-date och en stor suck

Helgen är här och jag njuter så gott jag kan. Har lite läxor på samvetet, men det får bli imorgon. Igår när jag slutat skolan, drog jag och Benjamin på en liten sushidate som avslutades med karamell-latte och kolakaka. Så gott och mysigt! Sedan lämnade vi centrum och åkte till mig, där vi kollade på en serie som heter Shameless (jag gillar den verkligen, trots att jag bara "hoppat in" där Benjamin var) och hade det bra.

Innan jag träffade Benjamin igår kollade jag runt lite i affärer, och H&M hade tydligen fått in en ny kollektion. ...Åtminstone ny för H&M. Jag blev faktiskt lite besviken när jag såg att de praktiskt taget gjort en billig kopia av en annan klädkollektion, som jag personligen tycker är väldigt cool, men tyvärr för dyr för mig.

Jag förstår givetvis att det alltid är såhär. "Vanliga" affärer tittar på modevisningar och gör en egen kollektion med inspiration från dem, så att det blir mer tillgängligt för just medelinkomsttagaren, vanliga personer som inte kan slänga iväg 15-20 000 per plagg. Jag minns t.ex. hur tydligt det var när alla de stora budgetkedjorna gjort samma sak med Valentinos kläder, ginatricot, H&M, cubus, ja allt var det var, sålde plötsligt bara ljusrosa kläder med vita detaljer.

Det som stör mig är hur tydligt det är var "inspirationen" kommer ifrån, då det inte är ett samarbete, dels för att det blir åtminstone på gränsen till plagiat, på något andra ansträngt sig för att skapa och få ut i media, men även för att man känner sig lite "skyldig" till att stödja det om man köper kläderna. Dessutom var dessa kläder långt ifrån lika snygga som det orginalkollektionen hade att bjuda på. Tråkigt, pinsamt.

På tal om kläder! Jag har börjat planera upp mina vårinköp lite nu, och jag lutar åt adidasskor och eventuellt en bomberjacka, beroende på om jag hittar någon med snyggt innerfoder. Till det blir det förmodligen massa snygga byxor med neutrala toppar, men även en del klänningar tror jag. Vi får hur det blir längre fram, men jag är jättetaggad på vår, sommar och allt det innebär nu, orkar inte med vintermörkret längre!

Puss! ♥


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar