tisdag 3 januari 2017

Mini-recensioner

Film och tv har tagit upp mycket av min tid de senaste dagarna. Efter att ha slukat ännu en säsong av Drag Race (den tredje på fyra dagar om mina beräkning stämmer) bestämde jag mig för att ta en paus. Istället blev det film efter film efter film:

Bad Moms (2016)
Komedi

Att vara den perfekta mamman är svårt och tillslut kan obligationerna som ständigt behöver jongleras för att få livspuzzlet att gå ihop, bli för många. I denna film inser några mammor att de helt enkelt inte orkar eftersträva mamma-perfektion längre, och bestämmer sig för att bli dåliga mammor, bad moms. 

Åsikt: Jag tyckte att filmen var ganska bra och den fick mig att skratta flera gånger! Det var en typisk amerikansk komedi som förde med sig en bra känsla, en perfekt film att se med sin mamma en tidig söndag! 

The Lincoln Lawyer (2011)
Crime/drama/thriller

En duktig advokat tar sig an ett fall där en ung man påstår sig ha blivit falskt åklagad för att ha misshandlat en kvinna. I arbetsprocessen finner han [advokaten] en del saker som tillslut sätter honom i en svår situation. Filmen handlar om hur han hanterar sin knipa och på bästa sätt genomför sitt jobb, dvs att fria sin klient. Vi får också en inblick i hans privatliv: attraktionen till exfrun och kärleken till dottern.

Åsikt: Jag tyckte väldigt mycket om den här filmen! Den var spännande, intressant och överraskade en gång på gång. Skådespelarna var duktiga, manuset var bra och det var överlag en väldigt välgjord film. Den här rekommenderar jag starkt! 

Irrational man (2015)
Komedi/drama

En filosofilärare börjar undervisa på ett lokalt universitet där han möter en sensuell lärarinna och flirtig elev, som låter sin idolisering av honom bli till kärlek. Genom filmen får man som tittare ta del av huvudpersonens filosofiska tankar och idéer, hans märkliga relationer och planen som får hans liv att bli ljust och glatt efter en tid att grådassig sörja, allt till tonerna av glad jazz.

Åsikt: Jag tyckte om filmen! Den var rolig utan att vara hysterisk, och den behandlade mörka ämnen, men gjorde dem lättsammare med hjälp av glad musik. Det jag tyckte mest om (förutom slutscenen) var hur vacker den var att titta på, färgerna främst, den var riktigt fin! 

The Autopsy of Jane Doe (2016)
Skräck

En familj hittas död i sitt hus, trots att det inte finns några tecken på inbrott. I källargolvet finner polisen en avliden ung kvinna, Jane Doe (vad man i en sådan situation kan kalla en oidentifierad kvinna). En far och son som från sin källare arbetar med obduktioner får uppdraget att avgöra vad hon dött av, ett uppdrag som blir svårare än väntat. När de närmar sig en lösning börjar konstiga saker hända i huset, men det kraftiga ovädret utanför omöjliggör en flykt.

Åsikt: Jag är besviken! Filmen började väldigt bra, den var väldigt bra gjord (jag tänker särskilt på hur realistiska krppparna såg ut) det kändes och lite absurt att två personer som stod och skar i olika döda kroppar kunde hålla en normal, lättsam konversation. Om filmen fortsatt såhär och man fortsatt undersöka orsak till och motiv bakom Jane Does död, hade jag gillat den skarpt. Tyvärr blev det inte så, utan filmen blev övernaturlig och manuset uttunnat en bit in. Mycket kändes klumpigt utplacerat och en del saker tydde på att filmskaparna varit osäkra på hur de skulle knyta ihop säcken, och bara ryckt på axlarna för att sedan skriva magi i manuset. Filmen hade potential men föll platt.

Hurricane Bianca (2016)
Komedi 

En man från NYC flyttar till Texas för att undervisa vetenskap på ett högstadium. Han får snart sparken för att han är homosexuell men återvänder inom kort som den färgstarka kvinnan Bianca, för att få revansch. 
Huvudkaraktären spelas av vinnaren av säsong 6 av Rupaul's Drag Race.

Åsikt: Både jag och mamma gillade den här filmen starkt. Den var rolig, överdriven på så sätt att den spelade på stereotyper, men ändå med glimten i ögat. Det var också extra kul att se den efter att ha kollat så mycket på Rupaul's Drag Race det senaste, och att Bianca är en av mina favoriter från den serien!


Seven psychopaths (2012)
Komedi/crime

En man försöker få ihop ett manus till sin nya film: Seven psychopaths. Mannen, som är pacifist, har en idé om hur han vill att den ska vara: han vill se konversation och tankar, inte våld och blodsplatter, trots att den ska handla om psykopater. Problemet är att han inte kan komma på några psykopater som passar in bra. 
   Förutom författaren handlar filmen om hans vän, som tillsammans med en äldre man livnär sig på att stjäla hundar, för att sedan lämna tillbaka dem mot en hittelön. Den här gången stal de fel persons hund, vilket gör tillvaron lite komplicerad.

Åsikt: Jag tyckte filmen var bra! Det var inte den bästa jag sett, men den var ändå underhållande. På sina ställen var det riktigt rolig och ibland var den istället sorglig. Det var absolut en sevärd film men kanske ingen jag skulle se om! 


Så, nu vet ni vad ni ska se och undvika. Happy watching! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar