söndag 30 juli 2017

Håkan Hellström på Ullevi - Ett värdigt avslut, för nu

Efter alla misslyckade försök att få biljetter och efter att se mina vänner och bekanta gå varje gång, kom äntligen min tur. Igår var det min tur att se Håkan live, på Ullevi, under hans sista spelning på länge. Det var verkligen helt fantastiskt.






Vi köade inte timmar innan, jag och Gustav, utan vi möttes upp utanför vid halv sju. Självklart kunde vi inte få en plats längst fram vid staketet, även om det såklart hade varit det absolut bästa. Nästa gång, för jag är säker på att det blir en nästa gång, blir det picknick och filtar på asfalten utanför för min del, för även om vi stod i den främre klungan var vi inte i ögon- eller kroppskontaktsavstånd. 


Själva konserten började runt halv nio med att rapparen Erik Lundin körde ett par låtar och fick igång publiken. Under kvällen skulle fler artister komma att gästa spelningen och dela scenen med Håkan, men självklart var det Hellström själv som var den stora höjdpunkten. Under kvällen spelades i stort sett alla mina favoritlåtar, ackompanjerade av en levande scen där foton, film, text och konst visades på gigantiska skärmar. Publiken dånade: alla sjung, skrek, dansade och klappade, under en del låtar höjdes tändare och iPhone-ficklampor i luften. Känslan nådde alla den kvällen, åtminstone kändes det så.


Mot slutet av konserten sköts fyrverkerier upp i kvällshimlen och tusentals stjärnor verkade lysa från arenan. Efter konfettiregn och tal om acceptans och kärlek sjung Håkans mamma för oss. Allt var bra, alla var lyckliga och regnet som sköljt över staden hela dagen och under väntan på konserten, höll sig undan. När Håkan sagt åt sina medmusikanter att "Spela något fint för dem att gå ut till" rörde vi oss sjungande ut genom portarna och ut i Göteborgsnatten.

Jag försökte få tag på en t-shirt men alla små storlekar var slut (jag funderar nu på att beställa en på nätet men det är ju inte samma grej riktigt..), vi promenerade därefter raskt mot bussen som var så full att vi inte kunde komma på. Efter kanske 40 minuters väntan kom nästa och tre timmar efter konsertens slut var jag hemma. De glittersminkade och under kvällen ack så glittrande ögonen var svåra att hålla öppna, så jag tog mig en ostmackan (den första maten sedan lunch) och gick och lade mig, nöjd och glad.


Puss! ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar