lördag 22 juli 2017

Henrik Berggren 2017-07-21

Det var en nästan komisk upplevelse att anlända till Liseberg klockan sju igår. Jag var då en av många på väg in i parken, en del av en mörk våg som verkade tränga ut alla med pastellfärgade kläder  och fotbollströjor med sin ankomst. Jag mötte upp Gustav, Albin och Edvin och vi satte oss tillsammans med många andra på asfalten framför scenen. Det var då en timme kvar till konserten, jag drack en festis och regnet som tidigare hotat med sin närvaro verkade dra sig längre och längre tillbaka ju längre tiden gick.

Klockan åtta, exakt, kom bandet in och den första tonen hördes, sedan kom Henrik. Iklädd plommonstop, med en stjärna på kinden och med svartsminkade ögon tog han micken och påbörjade den ca en timme och tio minuter långa konserten. Jag var inte en av dem som kunde varje ord från låttexterna, mycket av musiken var ny för mig vilket ledde till att jag kanske främst njöt mest av stämningen och den fina kvällen, konserten som helhet. 


Runt omkring mig stod en stor skara människor klädda i svart, en del hade glitter och stjärnor på kinderna, andra plommonstop. Där fanns pottfrillor, tatueringar och ansiktspiercings som blänkte i ljuset från scenen. Att Henrik Berggren och Broder Daniel betyder, och har betytt, mycket för folk var väldigt tydligt där och då. Där fanns personer som gissningsvis varit deprimerade tonåringar (tillika superfans) förr, men som gått vidare och numera ser ut som vilken vanlig medelåldersperson som helst, personer som kommit tillbaka för nostalgitrippen helt enkelt. Bredvid dem stod unga vuxna med tatueringar över läkta självskadeärr och dansade och sjöng. Allra längst fram hängde många över staketet och grät. En tidning, jag kommer inte ihåg vilken, beskrev Henrik Berggrens comeback som skör och stark, och igår kändes det som den perfekta beskrivningen. Stödet från publiken kändes som ett tack, ett svar på ett indirekt stöd genom musiken, ett löfte om att stötta varandra.

Det var en bra och fascinerande kväll, och inte en droppe regn föll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar